LOKALA REGLER & FÖRESKRIFTER

Under den här fliken hittar

Regler och föreskrifter 2021

Från den 1 januari 2019 gäller nya regler för golfspel antagna av R&A Rules Limited,
The Uniteted States Golf Association och Svenska Golfförbundet.

Världshandicap 2020

Nytt handicapsystem 2020 – så förbereder du dig

Nästa år lanseras världshandicapsystemet (World Handicap System) som i Sverige ersätter nuvarande EGA handicapsystem. En större utbildningssatsning sker under hösten 2019 men här kommer information som är bra för dig som golfare att veta redan nu.

• Din exakta handicap blir genomsnittet av de åtta bästa av de 20 senast registrerade ronderna
  • Max exakt handicap blir 54,0
  • Det blir inga handicapgrupper
  • Alla kommer att få registrera sällskapsronder
  • Alla kommer att få registrera niohålsronder
Det här gäller vid själva övergången:
  • Du måste ha ett antal handicapronder registrerade för att få en ny världshandicap. Exakt antal ronder och hur långt tillbaka i tiden vet vi inom kort.
  • Har du färre ronder blir din aktuella EGA-handicap din första världshandicap.
  • Först när du kommit upp i bestämt antal ronder tilldelas du en ny världshandicap.

Du som spelare bestämmer om världshandicapsystemet blir bra. Registrerar du många ronder (både bra och dåliga) kommer du att få ett världshandicap som speglar din spelstandard.

Alltså – registrera så många ronder du kan under 2019. Ju fler ronder du har registrerat, ju mer korrekt första världshandicap får du. Dock gäller fortfarande EGA handicapregler under 2019, vilket betyder att spelare med handicap 4,4 och lägre bara får registrera tävlingsronder.

Mer om världshandicapsystemet

Lokala regler

LOKALA REGLER FÖR FINSPÅNGS GOLFKLUBB

Golf spelas enligt gällande Regler för Golfspel, Spel- och tävlingshandboken kapitel 1–3 samt nedanstående Lokala regler, vilka är uppdaterade 2019-05-27.

LOKALA REGLER OCH TILLFÄLLIGA LOKALA REGLER

Eventuella tillfälliga lokala regler finns anslagna på anslagstavlan vid klubbhuset. Därutöver gäller följande lokala regler för allt spel på klubben såvida inget annat anges i samband med en enskild tävling.

PLIKT FÖR BROTT MOT LOKAL REGEL (om inget annat sägs i den lokala regeln):
Allmän plikt (förlust av hål i matchspel eller två slags plikt i slagspel).

Ordningsföreskrifter

Följande ordningsföreskrifter gäller för golfspel på klubben. Tillfälliga ordningsföreskrifter kan gälla och då anslås. Överträdelse av en ordningsföreskrift kan ge tillsägelse eller disciplinär åtgärd.

• Banpersonalen har alltid företräde.
  • Spelare är skyldiga att följa anvisningar från kontrollant. Golf-ID, medlemsbricka och greenfeekvitto bör kunna uppvisas.
  • Spelare, som ej erlagt gällande greenfee, kan avvisas från banan och få betala en avgift motsvarande dubbel greenfee.
  • Spelare bör ej störa andra spelare vid användning av elektroniska apparater såsom mobiltelefoner.
  • Hela bunkerkrattan ska placeras i bunkern med skaftet i spelriktningen.
  • Golfskor med metallspikar är inte tillåtna på banan.
  • Vårdad klädsel förväntas på banan och i klubbhuset. Badshorts, strandlinne och liknande undanbedes. Mössa bäres ej påtagen inomhus.
  • Kopplad hund får medtas vid sällskapsspel på egen risk och ansvar.
  • Under sällskapsspel, vid passage av klubbhuset, har spelarna rätt att ta en kort paus för att inta förfriskningar. Om efterföljande grupp ej önskar ta paus, så har gruppen rätt att passera.

(Ordningsföreskrifter fastställda av styrelsen för Finspångs GK 2017-04-24.)

Lokala regler för Finspång Pro-Am hosted by Gränges